ISTORIC

Aviaţia a făcut salturi considerabile, încă de la începuturile ei găsindu-şi multiple întrebuinţări în viaţa socială, culturală şi economică, devenind astfel indispensabilă societăţii. Principala armă a războaielor moderne, mijlocul cel mai rapid şi sigur de transport, aviaţia este pe întreg mapamondul, indiferent de relief, climă sau anotimp şi cunoaşte o permanentă dezvoltare, chiar şi în condiţiile costurilor ridicate impuse de tehnologiile moderne.

Este de neconceput, astăzi, o societate în care să nu existe companii de transport aerian, servicii medicale de urgenţă, instituţii de asigurare a ordinii şi siguranţei publice ori de intervenţie în situaţii de urgenţă fără sprijinul aerian al avioanelor şi elicopterelor.

După cel de-al doilea război mondial, în contextul profundelor transformări din România, s-a simţit nevoia înfiinţării unei structuri de aviaţie care să fie pusă în slujba cetăţeanului, a societăţii.

Unul din aspectele de mare importanţă ale aeronauticii române a fost înfiinţarea la data de 20 decembrie 1948 a Flotilei Aerotransport a Ministerului Afacerilor Interne cu sediul pe aerodromul Dudeşti-Cioplea.

Denumirile Inspectoratului General de Aviaţie de-a lungul timpului:

  • Flotila Aerotransport a Ministerului Afacerilor Interne;
  • Regimentul de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne;
  • Grupul de Aviaţie Transport al Ministerului Afacerilor Interne;
  • Escadrila de Aviaţie a Ministerului Afacerilor Interne;
  • Unitatea Specială de Aviaţie a Ministerului de Interne.

În perioada 1949-1960, a operat de pe aerodromul Popeşti-Leordeni, iar din 1960, de pe aerodromul Otopeni, până la data de 21 aprilie 1973. Din 01.08.1978 până în prezent funcţionează pe aerodromul Băneasa.

De-a lungul timpului, structura de aviaţie a fost dotată cu mai multe tipuri de avioane: YU-52, 54, LOCKHEED-10, FIESLER-STORK, SOCOL, FLIT-10, PO-2, V KLEM-25, 35, HEINKEL-111, BECKER-MEISTER, FOCKER-WOLF-209, TAIFUN, ZLIN, RWD-8-13-4, L-60 BRIGADIER, AERO-45, LI-2, SUPER-AERO, AN-2, BN-2 şi elicoptere: MI-4, MI-8, ALOUETTE II, III (IAR-316B).

La data de 01.05.2008, prin Ordin al Ministrului Administraţiei şi Internelor, Unitatea Specială de Aviaţie a fost reorganizată, înfiinţându-se Inspectoratul de Aviaţie şi cele patru unităţi speciale de aviaţie subordonate acestuia, la: Bucureşti, Cluj Napoca, Iaşi şi Tulcea. Astfel, începând cu data de 15.05.2008, în baza Dispoziţiei Secretarului de Stat şi Şef al Departamentului de Ordine şi Siguranţă Publică, a început dislocarea elicopterelor în unităţile teritoriale nou înfiinţate, din acel moment, fiind operaţionale.

Considerente de ordin operativ şi economic care au stat la baza înfiinţării unităţilor de aviaţie teritoriale:

  • reducerea timpului de reacţie/intervenţie;
  • principiul economiei de forţe şi mijloace prin:
    • reducerea costurilor carburanţilor/lubrifianţilor consumaţi în misiunile de zbor;
    • reducerea consumului de resursă a elicopterelor;
    • sprijinirea administraţiilor locale în rezolvarea problemelor populaţiei aflată în dificultate;
    • asigurarea capacităţii de intervenţie prin eliminarea dificultăţilor şi riscurilor datorate traversării lanţurilor muntoase în condiţii meteorologice nefavorabile;
    • acoperirea operaţională a întregului teritoriu.

Prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 152/2008 pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, la data de 17.11.2008 a fost înfiinţat Inspectoratul General de Aviaţie prin reorganizarea Inspectoratului de Aviaţie, ca urmare a necesităţii consolidării rolului acestuia în îndeplinirea misiunilor aeriene complexe care îi revin, în actualul context social şi politic intern şi internaţional.

Înainte ca Unitatea Specială de Aviaţie să fie reorganizată sub forma Inspectoratului General de Aviaţie, comanda unităţii a fost asigurată de:

  • comandor Negulici Teodor, pâna în anul 1951;
  • locotenent comandor Cristescu Nicolae, între anii 1951-1953;
  • comandor Raducanu Gheorghe, între anii 1953- 1960;
  • general de flotilă aeriană Calomfirescu Ioan Grigore, între anii 1960-1973;
  • comandor Olteanu Constantin, între anii 1978-1983;
  • comandor Cojanu Ioan, între anii 1983-1990;
  • general de flotilă aeriană Nicolescu Viorel, între anii 1990-2001;
  • general de flotilă aeriană ing. Ilie Constantin între anii 2001-2006;
  • colonel Alexandru Popa între anii 2006-2007;
  • general locotenent Grãdinaru Dorel în perioada 01.05.2008-23.12.2014(imputernicit inspector sef: 01.05.2008-15.12.2008, imputernicit inspector general:15.12.2008-01.03.2009, inspector general:01.03.2009-23.12.2014)
  • general de flotilã aerianã Ion Cristinel-Reliu în perioada 23.12.2014-20.07.2017(împuternicit inspector general: 23.12.2014-15.07.2015, inspector general 15.07.2015-20.07.2017)
  • comandor Stefan Puiu înperioada 21.07.2017-30.07.2017(desemnat inspector general)
  • comandor Machedon Laurentiu în perioada 31.07.2017-30.08.2017(desemnat inspector general)
  • comandor Burtan Marius-Catalin în perioada 31.08.2017-27.11.2017(desemnat inspector general)
  • comandor Cârstoiu Traian-Ioan în perioada 28.11.2017-27.05.2018(împuternicit inspector general)
  • comandor Burtan Marius-Catalin în perioada 28.05.2018-30.07.2018(desemnat inspector general)
  • comandor Burtan Marius-Catalin în perioada 31.07.2018- 16.04.2019(împuternicit inspector general)
  • comandor Dache Cătălin-Paul în perioada 16.04.2019- prezent (împuternicit inspector general)
Contact

Adresa: Calea Ion Zăvoi nr. 14, sector 1, București

Telefon: 021.310.43.99

Fax: 021.311.39.09

Semnificaţia codurilor meteo
TelVerde
Pentru o navigare optimă, vă recomandăm folosirea unui browser cu capabilitaţi HTML5 și CSS3.
2019 Ⓒ Inspectoratul General de Aviație
Site realizat de Biroul Comunicații Aeronautice și Tehnologia Informației