Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului(IGAv) este o structură militară, componentă a Departamentului de Ordine şi Siguranţă Publică al M.A.I., specializată în executarea misiunilor de zbor, operative sau cu caracter umanitar, independent sau în cooperare, în sprijinul structurilor Ministerului Afacerilor Interne şi al comunităţii.

Prin Ordinul nr.95 din 25 iunie 2014, pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.176 din 2012 privind atribuirea de denumiri onorifice şi stabilirea de zile aniversare pentru unele structuri din Ministerul Afacerilor Interne, a fost stabilită data de 20 iulie ca Ziua Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne.

În anul 1913, Aviaţia Militară s-a aflat în organica batalionului de specialităţi din cadrul Geniului, al cărui patron spiritual era Sfântul Ilie. Ulterior, când aviaţia a devenit armă de sine stătătoare, patronul spiritual a fost preluat şi menţinut.

După evenimentele din decembrie 1989, după ce s-au câştigat libertăţile religioase la adevărata lor valoare, s-a revenit, cu timpul, la sărbătorirea zilelor de armă în zilele patronilor spirituali. Ziua Aviaţiei se sărbătoreşte, din anul 2004, în data de 20 iulie (fiind şi ziua Forţelor Aeriene), când se sărbătoreşte Sfântul Mare Prooroc Ilie Tesviteanul, la fel cum Forţele Terestre îl au patron spiritual pe Sfântul Gheorghe (23 aprilie) şi Forţele Navale pe Sfânta Fecioară Maria (15 august).

Este momentul în care personalul aviaţiei militare şi civile, solidar cum au fost întotdeauna în cei peste 100 de ani de aeronautică naţională, îşi îndreaptă gândurile de mulţumire şi recunoştinţă spre iluştrii înaintaşi, spre toţi aceia care, fără a-şi precupeţii sângele şi viaţa, s-au jertfit întru apărarea independenţei şi suveranităţii patriei. Din punct de vedere operaţional, IGAv realizează managementul integrat al unităţilor speciale de aviaţie subordonate, având competenţă teritorială generală. Acesta este specializat în executarea misiunilor de zbor operative şi cu caracter umanitar, independent sau în cooperare, în spijinul structurilor ministerului, al comunităţii, cât şi la solicitarea altor instituţii ale statului.

Sprijinul aerian al structurilor Ministerului Afacerilor Interne în misiuni de cooperare contribuie la creşterea capacităţii de intervenţie a acestora, statisticile evidenţiind următoarele:

  • ca multiplicator de forţe:
    • în medie, un elicopter echipat pentru misiuni ale Ministerului Afacerilor Interne (proiectoare, sistem de observare electro-optic pe timp de zi şi de noapte, gigafoane, staţii radio tactice) poate asigura a 26 de echipaje terestre într-o zonă dată; această evaluare rezultă din capacitatea de supraveghere superioară a elicopterului -de 15 ori mai ridicată decât a echipajului terestru, combinată cu viteza de intervenţie de peste 3 ori mai mare şi cu posibilitatea evitării obstacolelor terestre;
    • o bună coordonare elicopter - echipaj terestru conduce la îndeplinirea misiunii fără a necesita dislocarea din dispozitive a unui număr suplimentar de echipaje, în acest mod crescând gradul de asigurare a ordinii publice şi siguranţei cetăţeanului.
  • pe timpul misiunilor de patrulare şi supraveghere:
    • prezenţa şi vizibilitatea elicopterelor determina o reducere cu peste 50% a evenimentelor stradale (răpiri, jafuri, furturi auto, etc).
    • prin dotarea cu echipamente speciale de observare şi comunicaţii, elicopterele pot efectua misiuni de supraveghere acoperite, fără a fi prezente direct deasupra zonei de interes.
  • privind asigurarea securităţii:
    • ţn peste 60% din cazurile ţn care se solicită intervenţia, elicopterul ajunge la locul evenimentului ţnaintea oricărui alt tip de mijloc;
    • exploatând avantajele pe care le deţine, elicopterul constituie cel mai direct sprijin şi cea mai bună garanţie a protejării vieţii, monitorizând şi transmiţând date şi imagini cu caracter operativ, ţn timp real;
    • crearea unui impact psihologic de descurajare asupra făptuitorilor, de cele mai multe ori realizându-se reţinerea acestora ţn mod paşnic.
  • pe timpul urmăririi mijloacelor de transport rutier şi naval:
    • elicopterul elimină practic necesitatea unor urmăriri de mare viteză, efectuate cu mijloace auto sau navale;
    • viteza elicopterului depăşeşte cu uşurintă 200 km/h, ceea ce permite atât urmărirea propriu-zisâ cât şi evaluarea potenţialelor direcţii de fugă şi coordonarea acţiunilor de blocare şi oprire a urmăritului, reducând practic riscul pe care aceste acţiuni îl reprezintă pentru ceilalţi participanţi la trafic.
  • pe timpul transportului echipelor/forţelor de intervenţie:
    • elicopterul reprezinta un mijloc rapid si eficient de transport al echipelor/fortelor de interventie;
    • în cazuri deosebite, datorita posibilitatii de mentinere în zbor la punct fix a elicopterelor, coborârea acestor echipe se poate face si direct, pe corzi în rapel, la obiectivul unde se executa interventia.
  • privind misiunile de comanda si control:
    • în cazul unor situatii operative complexe, calamitati naturale, acccidente tehnologice, manifestari sociale de amploare, etc, elicopterele sunt singurele mijloace de transport care au capacitatea de a asigura continuitatea conducerii si coordonarii operatiunilor/actiunilor, prin transmiterea de date si informatii în timp real la centrele operationale de conducere, datorita :
      • capacitatii de deplasare în timp scurt;
      • posibilitatilor de evaluare rapida a situatiei;
      • transportului rapid al factorilor de decizie, fortelor de interventie, mijloacelor de salvare, de supravietuire, de lupta împotriva incendiilor, etc.
  • privind lupta împotriva incendiilor:
    • una dintre cele mai importante misiuni executata cu elicopterul în lupta împotriva incendiilor este observarea si evaluarea situatiei, furnizând informatii în timp scurt, în baza carora fortele de interventie pot actiona eficient si coordonat, în conditii de risc diminuat;
    • în functie de situatia concreta, elicopterele pot participa la urmatoarele misiuni:
      • identificarea unor surse de apa suplimentare;
      • transportul si largarea* unor cantitati de apa pentru stingerea incendiilor;
      • transportul de personal si echipamente speciale;
      • evacuarea medicala a unor raniti grav.
  • privind supravegherea frontierelor de stat:
    • prin dotarea cu echipamente de observare de înalta tehnologie, utilizate atât ziua, cât si noaptea, elicopterele au un potential unic de supraveghere a frontierei;
    • mijloacele de comunicatii operative de la bord asigura coordonarea actiunilor politiei de frontiera, în conditii de reducere a riscurilor actiunilor specifice.
    • prezenta elicopterului în misiuni de patrulare în zona de frontiera are si un efect de descurajare a potentialelor activitati desfasurate în afara cadrului legal.

    * a larga = a desprinde dintr-o aeronava un obiect pentru a fi lansat în timpul zborului.

Contact

Adresa: Calea Ion Zăvoi nr. 14, sector 1, București

Telefon: 021.310.43.99

Fax: 021.311.39.09

Semnificaţia codurilor meteo
TelVerde
Pentru o navigare optimă, vă recomandăm folosirea unui browser cu capabilitaţi HTML5 și CSS3.
2019 Ⓒ Inspectoratul General de Aviație
Site realizat de Biroul Comunicații Aeronautice și Tehnologia Informației